Онлайн-сообщества в исследованиях политической коммуникации
Онлайн-сообщества в исследованиях политической коммуникации
Аннотация
Код статьи
S0321-50750000621-9-1
Тип публикации
Статья
Статус публикации
Опубликовано
Страницы
391-402
Аннотация

Онлайн-сообщества в исследованиях политической коммуникации - сравнительно новая предметная область. В ее рамках активно формируются самостоятельные тематические разделы, которые во многом остаются фрагментированными в условиях недостаточной систематизации. В статье представлены результаты анализа и описание предметной области исследований онлайн-сообществ в контексте политической коммуникации на основе 60 англоязычных источников. В выборку вошли публикации, охватывающие широкий спектр вопросов: от активности официальных аккаунтов и сайтов политиков, партий, организаций до пользовательского поведения и политических дискуссий в виртуальных сообществах. Авторы выделили пять больших тематических групп, рассматривающих онлайн-сообщества с разных исследовательских ракурсов: классификация сообществ, изучение их структуры и элементов, анализ стратегий и тактик, функций и эффектов, а также «жизненного цикла». В статье описаны основные особенности и внутренняя структура выявленных групп, рассмотрены подходы и методики решения конкретных задач, связанных с изучением акторов, каналов, практик и моделей политической коммуникации. Авторы также рассматривают технические факторы формирования сообществ, различия в методах и единицах анализа, типы политических коммуникантов. В статье сделан вывод о достаточной «зрелости» рассматриваемого исследовательского направления и отдельных его подразделов, которая сочетается с неравномерной популярностью разных тематик. Онлайн-сообщества представляют собой особое публичное пространство, обращаясь к которому исследователи могут ответить на вопросы об успешности политических лидеров, движений и организаций, эффектах вирусного распространения онлайн-протестов и флешмобов, отклике аудитории на значимые политизированные проблемы. Авторы называют две тенденции в развитии соответствующей методологии: усиление практической ориентации и усложнение методических решений за счет использования машинных алгоритмов анализа данных.

Ключевые слова
политическая коммуникация, онлайн-коммуникация, Интернет, сообщества, онлайн-сообщества, политические сообщества, социальные сети
Классификатор
Дата публикации
30.06.2021
Всего подписок
6
Всего просмотров
102
Оценка читателей
0.0 (0 голосов)
Цитировать   Скачать pdf

Библиография



Дополнительные библиографические источники и материалы

  1. Allison K., Bussey K. Communal quirks and circlejerks: A taxonomy of processes contributing to insularity in online communities. Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media. 2020; 14.
  2. Backstrom L. et al. Group formation in large social networks: Membership, growth, and evolution. Proceedings of the 12th ACM SIGKDD International conference on Knowledge Discovery and Data Mining; 2006.
  3. Bainbridge W. The Social Structure of Online Communities (Structural Analysis in the Social Sciences). Cambridge; 2020.
  4. Barnes R. Uncovering Online Commenting Culture: Trolls, Fanboys and Lurkers. Springer; 2018.
  5. Ben-David A., Fernández A.M. Hate speech and covert discrimination on social media: Monitoring the Facebook pages of extreme-right political parties in Spain. International Journal of Communication. 2016; 10.
  6. Beyer J.L. Expect Us: Online Communities and Political Mobilization. Oxford University Press; 2014.
  7. Boulianne S. Social media use and participation: A meta-analysis of current research. Information, Communication & Society. 2015; 18 (5).
  8. Christensen H.S. Political activities on the Internet: Slacktivism or political participation by other means? First Monday. 2011. URL: https:/doi.org/10.5210/fm.v16i2.3336.
  9. Christensen K., David L. Encyclopedia of Community: From the Village to the Virtual World. Sage Publications; 2003.
  10. Conover M.D. et al. Political polarization on Twitter. ICWSM. 2011; 133 (26).
  11. Dolata U., Schrape J.F. Masses, crowds, communities, movements: Collective action in the Internet age. Social Movement Studies. 2016; 15 (1).
  12. Earl J., Kimport K. Digitally Enabled Social Change: Activism in the Internet Age. MIT Press; 2011.
  13. Ekman M. The dark side of online activism: Swedish right-wing extremist video activism on YouTube. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research. 2014; 30.
  14. Eltantawy N., Wiest J.B. The Arab spring: Social media in the Egyptian revolution: Reconsidering resource mobilization theory. International Journal of Communication. 2011; 5.
  15. Fernando S. et al. Towards a large-scale Twitter observatory for political events. Future Generation Computer Systems. 2020; 110.
  16. Ferrucci P., Hopp T., Vargo C.J. Civic engagement, social capital, and ideological extremity: Exploring online political engagement and political expression on Facebook. New Media & Society. 2020; 22 (6).
  17. Freelon D., Lokot T. Russian disinformation campaigns on Twitter target political communities across the spectrum. Misinformation Review. 2020. URL: https:/doi.org/ 10.37016/mr-2020-003.
  18. Gayo Avello D., Metaxas P.T., Mustafaraj E. Limits of electoral predictions using Twitter. Proceedings of the 5th International AAAI Conference on Weblogs and Social Media; 2011.
  19. Gerbaudo P. Tweets and the Streets: Social Media and Contemporary Activism. Pluto Press; 2012.
  20. Glubok B. Understanding Digital Political Communities: A Juxtapolitical Approach to Intimacy Online. 2020. URL: https:/escholarship.org/uc/item/16q2c1tw.
  21. González-Bailón S., Wang N. Networked discontent: The anatomy of protest campaigns in social media. Social Networks. 2016; 44.
  22. Guleva V. et al. Topology of thematic communities in online social networks: A comparative study. International Conference on Computational Science. Springer; 2018.
  23. Hammond M. What is an online community? A new definition based around commitment, connection, reciprocity, interaction, agency, and consequences. International Journal of Web Based Communities. 2017;13 (1).
  24. Han S.H., Brazeal L.A.M., Pennington N. Is civility contagious? Examining the impact of modeling in online political discussions. Social Media+ Society. 2018; 4 (3).
  25. Hill B.M., Shaw A. Studying Populations of Online Communities. The Handbook of Networked Communication. New York; 2017.
  26. Hopkinson C. Trolling in online discussions: From provocation to community-building. Brno Studies. 2013; 39 (1).
  27. Iriberri A., Leroy G. A life-cycle perspective on online community success. ACM Computing Surveys. 2009; 41 (2).
  28. Karpf D.A. Unexpected Transformations: The Internet’s Effect on Political Associations in American Politics. Philadelphia; 2009.
  29. Kreiss D. Seizing the moment: The presidential campaigns’ use of Twitter during the 2012 electoral cycle. New Media & Society. 2016; 18 (8).
  30. Lazar J., Preece J. Classification schema for online communities. AMCIS Proceedings; 1998.
  31. Lee S. Characterization and detection of political manipulation in online communities. Journal of Internet Technology. 2018; 19 (4).
  32. Lovejoy K., Saxton G.D. Information, community, and action: How nonprofit organizations use social media. Journal of Computer-Mediated Communication. 2012; 17 (3).
  33. Man C.K. Luring the lurkers: Increasing participations in the online discussions of a blended learning course. International Journal on E-Learning Practices. 2014; 1 (1).
  34. Morales A.J., Losada J.C., Benito R.M. Users structure and behavior on an online social network during a political protest. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications. 2012; 391 (21).
  35. Myagkov M. et al. Islamist communities on VKontakte: Identification mechanisms and network structure. Europe-Asia Studies. 2020: 1.
  36. Nazi A., Das M., Das G. The TagAdvisor: Luring the lurkers to review web items. Proceedings of the ACM SIGMOD International Conference on Management of Data; 2015.
  37. Nonnecke B., Preece J. Lurker demographics: Counting the silent. Proceedings of the SIGCHI conference on Human Factors in Computing Systems; 2000.
  38. Papacharissi Z. The virtual sphere: The internet as a public sphere. New Media & Society. 2002; 4 (1).
  39. Parmelee J.H. The agenda-building function of political tweets. New Media & Society. 2014; 16 (3).
  40. Pérez-Curiel C., Limón-Naharro P. Political influencers. A study of Donald Trump’s personal brand on Twitter and its impact on the media and users. Communication & Society. 2019; 32 (1).
  41. Preece J., Maloney-Krichmar D., Abras C. History of online communities. Encyclopedia of Community. 2003; 3.
  42. Rentschler C.A., Thrift S.C. Doing feminism in the network: Networked laughter and the ‘Binders Full of Women’ meme. Feminist Theory. 2015; 16 (3).
  43. Rheingold H. The Virtual Community: Finding Connection in a Computerized World. Addison-Wesley Longman Publishing; 1993.
  44. Ridings C.M., Gefen D., Arinze B. Some antecedents and effects of trust in virtual communities. Journal of Strategic Information Systems. 2002; 11 (3-4).
  45. Rowe M., Saif H. Mining pro-ISIS radicalization signals from social media users. Proceedings of the 10th International AAAI Conference on Web and Social Media; 2016.
  46. Shim KJ. et al. Does fear of isolation disappear online? Attention-seeking motivators in online political engagement. Media and Communication. 2019; 7 (1).
  47. Smitten S.I. Political potential and capabilities of online communities. German Policy Studies. 2008; 4.
  48. Soon C., Kluver R. The Internet and online political communities in Singapore. Asian Journal of Communication. 2007; 17 (3).
  49. Syerov Y., Trach O., Fedushko S. Effect of implementation of improved methods of the life cycle stages organisation to the online community management. URL: arXiv:1901.00736. 2018.
  50. Takikawa H., Nagayoshi K. Political polarization in social media: Analysis of the ‘Twitter political field’ in Japan. 2017 IEEE International Conference on Big Data; 2017.
  51. Thelwall M., Cugelman B. Monitoring Twitter strategies to discover resonating topics: The case of the UNDP. El Profesional de la Información. 2017; 26 (4).
  52. Theocharis Y. et al. Using Twitter to mobilize protest action: Online mobilization patterns and action repertoires in the Occupy Wall Street, Indignados, and Aganaktismenoi movements. Information, Communication & Society. 2015; 18 (2).
  53. Tsao R., Preece J., Lazar J. One foot in cyberspace & the Other on the ground: A case study of analysis and design issues in a hybrid virtual and physical community. WebNet Journal: Internet Technologies, Applications & Issues. 1999; 1 (3).
  54. Tufekci Z., Wilson C. Social media and the decision to participate in political protest: Observations from Tahrir Square. Journal of Communication. 2012; 62 (2).
  55. Van Es K., Wieringa M., Schäfer M.T. Tool criticism: From digital methods to digital methodology. Proceedings of the 2nd International Conference on Web Studies; 2018.
  56. Velasquez A. Social media and online political discussion: The effect of cues and informational cascades on participation in online political communities. New Media & Society. 2012; 14 (8).
  57. Vidgen B., Yasseri T. Detecting weak and strong Islamophobic hate speech on social media. Journal of Information Technology & Politics. 2020; 17 (1).
  58. Vromen A. et al. Online movement mobilization and electoral politics: The case of GetUp! Communication, Politics & Culture. 2011; 44 (2).
  59. Wieringa M. et al. Political topic-communities and their framing practices in the Dutch Twittersphere. Internet Policy Review. 2018; 7 (2).
  60. Zhou X., Chan Y.Y., Peng Z.M. Deliberativeness of online political discussion: A content analysis of the Guangzhou Daily website. Journalism Studies. 2008; 9 (5).

Комментарии

Сообщения не найдены

Написать отзыв
Перевести