RAS PresidiumЧеловек Chelovek

  • ISSN (Print) 0236-2007
  • ISSN (Online) 2782-2893

Art and Prostheses: on the Ways of Human Ectasy and Synchronization of Worlds

PII
S0236200725020115-1
DOI
10.31857/S0236200725020115
Publication type
Article
Status
Published
Authors
Volume/ Edition
Volume 36 / Issue number 2
Pages
185-199
Abstract
The article deals with the problem of defining the boundaries of the human and its connection with the concept of “experience” in philosophical and art history. To be human means to have the experience of possessing a human body, this experience is constantly changing due to many factors: scientific and technical progress, the emergence of new philosophical and cultural concepts, new ethical approaches, and also as a result of the fact that art becomes a conduit of these new modern ideas. The author proposes to use the concept of ectasia (stretching) to describe the practices of human interaction with his/her body and redefining the boundaries of the body, i.e. to work with posthumanist problematics. The question is then posed: can reincarnation, which humans have practiced since ancient times, allow for a “non-human” experience? For answers, the author turns to philosophical texts and works of art from the field of Art&Science that express themselves in the field of the described problematic. Art projects together with theoretical texts become a tool of analysis and the notion of prosthesis as a means of accessing the posthuman through art is discussed. Also, art practices are considered as one of the methods of humanitarian research. The conclusion formulates criteria for determining whether art objects belong to “prostheses” that expand the boundaries of experience in the direction of interspecies communication. Such practices in the territory of contemporary art can be a useful exercise that trains mental flexibility and empathy for other species, and can contribute to awareness of the world around us and of ourselves.
Keywords
искусство art&science технологии технологическое искусство постгуманизм протезы границы опыта практическое исследование
Date of publication
13.11.2025
Year of publication
2025
Number of purchasers
0
Views
55

References

  1. 1. Агамбен Д. Открытое: человек и животное / пер. с итал. и нем. Б.М. Скуратова. М.: РГГУ, 2012.
  2. 2. Алехина А. Синтетическая морфология. Перформанс // музей PERMM, 2024 [Электронный ресурс]. URL: https://alekhina.cc/synthetic-morphology/ (дата обращения: 07.01.2025).
  3. 3. Алехина А., Писарев А. Art&Science и постгуманизм: технонаука, эстетика и телесность // Наука телевидения. 2023. № 19 (3). С. 43–67.
  4. 4. Аренд Х. Vita Activa, или о деятельной жизни / пер. с нем. В.В. Бибихина. М.: Ад Маргинем, 2017.
  5. 5. Архангельская И.Г. М. МакЛюэн и его книга «Понимание средств коммуникации: Продолжение человека» // Вестник ННГУ. 2008. № 4.
  6. 6. Бодрийяр Ж. Прозрачность зла / пер. с фр. Л. Любарской, Е. Марковской. Москва: Добросвет, 2000. С. 32–33.
  7. 7. Вирильо П. Машина зрения / пер. с фр. А. В. Шестакова под ред. В. Ю. Быстрова. СПб.: Наука, 2004. С. 63–84.
  8. 8. Кайуа Р. Миф и человек. Человек и сакральное / пер. с фр. С.Н. Зенкина. М.: ОГИ, 2003.
  9. 9. Кетова Т. Телесность как произведение искусства в эпоху антропологических трансформаций // Вестник Московского университета. Серия 7. Философия. 2013. № 4.
  10. 10. Клебанер В. Александр Богданов и его наследие // Вопросы философии. 2003. № 1. С. 105–110.
  11. 11. Нагель Т. Каково быть летучей мышью? / пер. с англ. М.Э. Эскиной // Деннет Д., Хофштадтер Д. Глаз разума. Самара: Бахрах-М, 2003.
  12. 12. Нанси Ж.-Л. Corpus / сост., общ. ред. и вступ. ст. Е. Петровской. М.: Ad Marginem, 1999.
  13. 13. Сафронов П., Фролов А. Сознание мира и онтологический опыт // Censura, 2006 [Электронный ресурс]. URL: https://censura.ru/articles/worldexp.htm (дата обращения: 09.09.2024).
  14. 14. Степанов М. Машины абстракций и конец протезирования. Медиафилософия. 2009. Т. 2, № 2. С. 12–137.
  15. 15. Слотердайк П. Сферы. Микросферология. Т. I. Пузыри. СПб., 2005.
  16. 16. Хайдеггер М. Бытие и время / пер. с нем. В.В. Бибихина. Харьков: Фолио, 2003.
  17. 17. Форум: новые технологии и телесность как предмет антропологических исследований // Антропологический форум. 2018. № 38. С. 11–82.
  18. 18. Expanding Human Perception: The Interface Project by Jose Chavarría. PAI_32, 2024 [Электронный ресурс]. URL: https://pai32.com/2024/08/06/expanding-human-perception-the-interface-project-by-jose-chavarria/ (date of access: 09.09.2024).
  19. 19. Rosell M. ART ORIENTÉ OBJET, blurring the constraints of our relationship with animals // CLOT Magazine, 2015. [Электронный ресурс]. URL: https://clotmag.com/biomedia/art-oriente-objet (date of access: 09.09.2024).
  20. 20. Menstruation Machine – Takashi’s Take // SPUTNICO! 2024 [Электронный ресурс]. URL: https://sputniko.com/Menstruation-Machine (date of access: 09.09.202).
  21. 21. Until I Die – Dmitry Morozov // ::vtol::, 2024 [Электронный ресурс]. URL: https://vtol.cc/filter/works/until-I-die (date of access: 07.01.2025).
  22. 22. Stelarc web-site // bio [Электронный ресурс] http://stelarc.org/projects.php (date of access: 07.01.25)
QR
Translate

Индексирование

Scopus

Scopus

Scopus

Crossref

Scopus

Higher Attestation Commission

At the Ministry of Education and Science of the Russian Federation

Scopus

Scientific Electronic Library