RAS PresidiumЧеловек Chelovek

  • ISSN (Print) 0236-2007
  • ISSN (Online) 2782-2893

The Art of Artificial Intelligence in the Perspective of Philosophical Anthropology: How Have Creative Machines Influenced Human Self-Awareness?

PII
S27822893S0236200725030096-1
DOI
10.7868/S2782289325030096
Publication type
Article
Status
Published
Authors
Volume/ Edition
Volume 36 / Issue number 3
Pages
132-143
Abstract
This paper aims to clarify the understanding of the significance of artificial intelligence (AI) art from the perspective of philosophical anthropology and explain how AI art may influence human selfconsciousness. Currently, with the advancements of related technologies, generative AI is widely used in artistic creation, and already has attracted attention from the art community and researchers. However, there are many debates surrounding these works. One key issue is AI’s creativity itself: traditional understanding of art asserts that AI cannot possess creativity, yet experiments have already shown that people cannot distinguish between artworks created by AI and those by human artists. Many contemporary philosophers believe that creativity is not exclusively a human trait, thus there are no barriers to recognizing AI as an art creator. The author of this paper believes that the issue of AI’s creativity cannot be simply solved and it does not simply help us understand AI art better at all. Therefore, the author seeks to develop F.I. Girenok’s philosophical anthropology in a direction that focuses on our hallucinations and hallucenosises, which will help us better understand the artistic nature of AI creations and their impact on our self-consciousness.
Keywords
искусство искусственный интеллект генеративный искусственный интеллект философская антропология цифровая философия галлюценоз Ф.И. Гиренок
Date of publication
16.12.2025
Year of publication
2025
Number of purchasers
0
Views
5

References

  1. 1. Гегель Г.В.Ф. Лекции по эстетике: Введение / пер. с нем. Б.Г. Столпнера // Гегель Г.В.Ф. Эстетика: в 4 т. / общ. ред. М.А. Лифшица. Т. 1. М.: Искусство, 1968. C. 7-96.
  2. 2. Гиренок Ф.И. Закат греческого мифа о человеке и бытии // Вестник СПБГУ. Философия и конфликтология. 2021. № 3. С. 554-567.
  3. 3. Гиренок Ф.И. Кризис субъекта // Литературная Газета. 2015. № 34 [Электроный ресурс]. URL: https://lgz.ru/article/-34-6522-2-09-2015/krizis-subekta/ (дата обращения: 31.10.2024).
  4. 4. Гиренок Ф.И. О двух философских стратегиях в исследовании человека // Вестник Томского государственного университета. 2020. № 457. С. 66-71.
  5. 5. Гиренок Ф.И. О новой методологии неестественных наук // Философия хозяйства. 2024a. № 5. С. 169-182.
  6. 6. Гиренок Ф.И. О совпадении неясной сущности времени и человека // Человек. 2024b. Т. 35, № 1. С. 9-25.
  7. 7. Гиренок Ф.И. Признаки постхайдеггерианского мышления // Вестник Московского университета. Серия 7. Философия. 2019. № 2. С. 19-25.
  8. 8. Гиренок Ф.И. Сознание и аффект в антропологическом дискурсе // Вестник Томского государственного университета. 2023. № 487. С. 50-54.
  9. 9. Гиренок Ф.И. Фигуры и складки. М.: Академический Проект, 2014.
  10. 10. Гиренок Ф.И. Ценности и смыслы в галлюценозе русского сознания: Монография. М.: Проспект, 2024c.
  11. 11. Колесник М.А., Омелик А.А. Искусственный интеллект в сфере культуры и искусства: обзор зарубежных публикаций // Социология искусственного интеллекта. 2024. Т. 5, № 2. С. 59-72.
  12. 12. Широкова М.А. Славянофилы о соотношении «внутреннего» и «внешнего» в конструировании границ российской идентичности // Сибирский философский журнал. 2021. T. 19, № 3. С. 102-114.
  13. 13. Boden M.A. The creative mind: myths and mechanisms. London: Routledge, 2004.
  14. 14. Coeckelbergh M. Can machines create art? Philosophy & Technology. 2017. Vol. 30, N 7. P. 285-303.
  15. 15. Elgammal A., Liu B., Elhoseiny M., Mazzone M. CAN: Creative adversarial networks, generating “art” by learning about styles and deviating from style norms. 2017 [Electronic resource]. URL: https://arxiv.org/abs/1706.07068 (date of access: 16.01.2025).
  16. 16. Cetinic E., She J. Understanding and Creating Art with AI: Review and Outlook. 2022 [Electronic resource]. URL: https://arxiv.org/abs/2102.09109 (date of access: 16.01.2025).
  17. 17. Hertzmann A. Computers do not make art, people do. Communications of the ACM. 2020. Vol. 63, N 5. P. 45-48.
  18. 18. Tao F. A new harmonisation of art and technology: Philosophic interpretations of artificial intelligence art. Critical Arts. 2022. Vol. 36, N 1-2. P. 110-125.
QR
Translate

Индексирование

Scopus

Scopus

Scopus

Crossref

Scopus

Higher Attestation Commission

At the Ministry of Education and Science of the Russian Federation

Scopus

Scientific Electronic Library