- PII
- S27822893S0236200725030025-1
- DOI
- 10.7868/S2782289325030025
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume 36 / Issue number 3
- Pages
- 13-29
- Abstract
- The article examines the peculiarities of N.A. Berdyaev’s philosophical and anthropological concept. Its constructive and semantic element is the problem of human existence in history and eternity. Berdyaev presents his philosophy as an experience of insight into the reality of the free spirit, symbolized by the historical and cultural process. In the Meaning of Creativity Berdyaev will interpret man in a religious and metaphysical way, in the Meaning of History he will formulate a thoughtful eschatological concept of the philosophy of history. The Russian thinker will develop the theme of human time and metahistory in the main books of the 1930s and 40s, which demonstrate the process of building an existentially colored system of Berdyaev’s eschatological metaphysics. All the problems that were significant during the period when he actively supported the socio-political and religious-philosophical disputes of the Russian intelligentsia, after the revolution, Berdyaev will solve from the point of view of the spiritual meaning of the historical process and cultural creativity of man. The article analyzes Berdyaev’s characteristic rethinking of the individual and social mode of human existence in a metaphysical and eschatological perspective, in which the time of personal existence is interpreted by the philosopher as a personal, historical and metahistorical Apocalypse. The thesis is put forward that Berdyaev’s statement about the creative contribution of man to the metahistorical process has an ethical meaning and is a moral and volitional overcoming of the crisis of Christianity philosophically comprehended by him. According to Berdyaev, the expression of this crisis was the Russian revolution, world wars, testifying to the rejection of modern society and man from following the path of God-manhood. According to the author, Berdyaev’s discourse on the time of human existence provides an opportunity to discuss the metaphysical turn in the history of philosophical anthropology and its ontological, ethical and philosophical-historical consequences.
- Keywords
- метафизика творчества философия истории религиозный опыт личность оправдание человека эсхатология
- Date of publication
- 16.12.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 5
References
- 1. Антонов К.М. Вечное и новое в интерпретации христианства в русской религиозной мысли: к постановке проблемы // Бог в русской мысли, культуре, истории: Материалы Ежегодной междисциплинарной научной конференции Общецерковной аспирантуры и докторантуры им. святых Кирилла и Мефодия «Церковь и время». М.: Общецерковная аспирантура и докторантура им. святых Кирилла и Мефодия, 2024. С. 61-72.
- 2. Бердяев Н.А. Истоки и смысл русского коммунизма. М.: Наука, 1990.
- 3. Бердяев Н.А. Мое философское миросозерцание // Н.А. Бердяев: pro et contra. Антология. Кн. I. СПб.: РХГИ, 1994а. С. 21-27.
- 4. Бердяев Н.А. Опыт эсхатологической метафизики: Творчество и объективация // Бердяев Н.А. Царство Духа и царство Кесаря. М.: Республика, 1995.
- 5. Бердяев Н.А. Откровение о человеке в творчестве Достоевского // Бердяев Н.А. Философия творчества, культуры и искусства: в 2 т. Т. 2. М.: Искусство, 1994b.
- 6. Бердяев Н.А. Самопознание. Опыт философской автобиографии. М.: Книга, 1991.
- 7. Бердяев Н.А. Смысл истории. Опыт философии человеческой судьбы. 2-е изд. Paris: YMCA-Press, 1969.
- 8. Бердяев Н.А. Философия свободного духа. М.: Республика, 1994с.
- 9. Бердяев Н.А. Философия свободы. Смысл творчества. М.: Правда, 1989.
- 10. Бердяев Н.А. Христианство на безбожном фронте. Христианство и активность человека. Paris: YMCA-press, 1929.
- 11. Взыскующие града. Хроника частной жизни русских религиозных философов в письмах и дневниках С.А. Аскольдова, Н.А. Бердяева, С.Н. Булгакова, Е.Н. Трубецкого, В.Ф. Эрна и др. / pед.-сост. В.И. Кейдан. М. Языки славянской культуры, 1997.
- 12. Вышеславцев Б.П. Вечное в русской философии // Вышеславцев Б.П. Этика преображенного Эроса. М.: Республика, 1994.
- 13. Ермичев А.А. «Я всегда был ничьим человеком…» // Н.А. Бердяев: pro et contra. Антология. Кн. I. СПб.: РХГИ, 1994. С. 8-22.
- 14. Жукова О.А. Свобода, творчество, дух: альтернативная метафизика Н.А. Бердяева // Философский журнал. 2024. Т. 17. № 2. С. 21-36.
- 15. Жукова О.А. Творчество и религиозность в русской культуре. Философские исследования. М.: Согласие, 2022.
- 16. Зеньковский В.В. История русской философии: В 2 т. Т. 1. Ч. 1. Л.: Эго, 1991.
- 17. Левицкий С.А. Бердяев: пророк или еретик? // Н.А. Бердяев: pro et contra. Антология. Кн. I / Сост., вступ. ст. и примеч. А.А. Ермичева. СПб.: РХГИ, 1994. С. 618-639.
- 18. Письма Н.А. Бердяева к Э.Ф. Голлербаху // Минувшее: Исторический альманах. 1993. Вып. 14. С. 398-414.
- 19. Шпидлик, о. Т. Русская идея: иное видение человека. СПб.: Изд-во Олега Абышко, 2006.
- 20. Юркевич П.Д. Сердце и его значение в духовной жизни человека по учению Слова Божия // Юркевич П.Д. Философские произведения. М.: Правда, 1990.
- 21. Bodea R.-O. Nikolai Berdyaev’s Dialectics of Freedom: In Search for Spiritual Freedom. Open Theology. 2019. N5. P. 299-308.